آیا انجام ورزش در ماه مبارک رمضان مانعی دارد؟

دختر ورزشکار با حجاب

در ماه مبارک رمضان روال عادی زندگی شما تغییر می کند و این دوره سی روزه فرصتی مناسب برای افرادی است که می خواهند با رژیم غذایی سالم و ورزش وزن خود را کاهش دهند البته از تمرینات سنگین که ضربان نبض را به بیش از ۱۵۰ در دقیقه می رساند ، باید اجتناب شود و به جای آن تمرینات آهسته تر مانند پیاده روی سریع ، آهسته دویدن و دوچرخه سواری  توصیه می شود.

تحقیقات نشان داده است که روزه گرفتن به مدت ۳۰ روز متوالی و بدون انجام هرگونه ورزش و فعالیت بدنی ، قدرت و آمادگی جسمانی را کاهش می دهد. مسلمانان برای سالم ماندن باید در ماه رمضان فعال باشند در نتیجه ورزش در ماه مبارک رمضان مشکلی که ندارد هیچ بلکه مفید نیز می باشد.

تناسب اندام در ماه رمضان

بهترین زمان برای ورزش در ماه مبارک رمضان قبل از افطار است یا بعد از آن ؟

۱. قبل از افطار

در هنگام ورزش قبل از افطار باید اقدامات احتیاطی صورت گیرد و دستورالعمل های مناسب رعایت شود. ورزش درست قبل از افطار باید محدود و حداکثر ۶۰ دقیقه باشد ، ترجیحاً در مکانی با تهویه هوا. بعد از باز کردن روزه ، مقدار کافی مایعات و آب برای پر کردن نمک و مواد معدنی از دست رفته بدن بنوشید و استراحت خوبی داشته باشید.

۲. بعد از افطار

توصیه می شود سه ساعت بعد از باز کردن روزه ، فعالیت بدنی را انجام دهید زیرا بدن در حال انجام مراحل هضم است و ترجیحا در مکانی با تهویه هوا انجام می شود.

نکات و راهنمایی هایی برای ورزش در ماه مبارک رمضان

روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در مکانی با هوای مناسب فعالیت بدنی انجام دهید.

از ورزش تهاجمی و پر فشار در طول روز و به خصوص در هوای گرم خودداری کنید. روزهای گرم باعث افزایش ریزش مایعات بدن می شود که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

درست قبل از افطار یا دو تا سه ساعت بعد از افطار ، یک زمان مناسب برای ورزش در ماه رمضان است.

 بلافاصله بعد از قطع روزه داری از فعالیت بدنی خودداری کنید زیرا تمام انرژی بدن به سمت هضم غذا هدایت می شود.

در صورت داشتن بیمای خاص ، قبل از شروع هرگونه فعالیت بدنی باید با پزشک خود مشورت کنند.

عدم تحرک بدنی ، مانند نشستن طولانی مدت در مقابل تلویزیون را کاهش دهید ، و در عوض فعالیت های خانوادگی مانند رفتن به پیاده روی یا انجام کارهای خانگی را ترتیب دهید.

ورزش و روزه داری

اگر دچار سرگیجه ، حالت تهوع ، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه هستید ، فوراً هرگونه فعالیت بدنی را متوقف کنید.

به مقدار کافی آب بین افطار و سحری بنوشید تا از کمبود آب در هنگام روزه داری جلوگیری شود.

به گفته دکتر جاوید ، متخصص پزشکی در دبی ، ورزش در ماه مبارک رمضان در واقع مغز ، سلول های عصبی و الیاف ماهیچه های ما را از نظر بیولوژیکی جوان نگه می دارد.

دکتر جاوید گفت: “هنگامی که ما در حین روزه گرفتن ورزش می کنیم ، بدن ما را مجبور به کاهش چربی می کند ، زیرا فرآیندهای چربی سوزی بدن ما توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می شود که به نوبه خود با ورزش و کمبود غذا فعال می شود.”

همچنین برخی مربی های بدنسازی و تناسب اندام می گویند ” ورزش در ماه مبارک رمضان نباید متوقف شود. این به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید و سالم بمانید.”

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. این فیلد الزامی است.

Call Now Button
Open chat
به راهنمایی احتیاج دارید؟
سلام
به راهنمایی احتیاج دارید؟
Powered by